Abstract
The purpose of this study is to identify
the career maturity among students in 4 different schools at Malacca. This
study is ex-post facto research. The instrument used to examine career maturity
is Career Maturity Inventory (CMI) introduced by Crites (1973). The reliability
coefficient which is .77 that obtains in the pilot test. A total of 228
students which made up for the study by using stratified sampling proportion.
The researcher has used the descriptive method through the use of frequency,
percentage, mean and standard deviation and for inherency methods, researcher
has used T-test at .05 the for data analysis. The finding shows that the female
students have higher career maturity and competence scale rather than male
students. In addition, the finding found that there are different in career
maturity, attitude scale and competence scale among those students for the
different of school stream and demography of the school. The implication of the
study is gender, school different stream and demography are playing a role in
the career maturity among student at schools.
Abstrak
Kajian
ini bertujuan untuk mengkaji tahap kematangan kerjaya pelajar di empat buah
sekolah. Kajian ini telah dijalankan di empat buah sekolah di sekitar negeri
Melaka. Kajian ini merupakan satu kajian berbentuk ex-post facto. Alat ukur yang digunakan untuk mengkaji tahap
kematangan kerjaya pelajar ialah soal selidik ‘Inventori kematangan Kerjaya’
yang diperkenalkan Crites 1973.
Instrumen ini memperoleh pekali kebolehpercayaan iaitu .77 melalui kajian
rintis. Seramai 228 orang pelajar dipilih berdasarkan kaedah persampelan rawak
berlapis dengan menggunakan rawak berstrata mengikut kadar. Pengkaji telah
menggunakan kaedah deskriptif iaitu melalui penggunaan taburan kekerapan,
peratusan, skor min dan sisihan piawai dan kaedah inferensi iaitu kaedah
Ujian-t dengan menggunakan nialai signifikan pada aras .05. Hasil kajian
menunjukkan bahawa pelajar perempuan memperoleh tahap kematangan kerjaya dan
tahap kecekapan yang lebih tinggi daripada lelaki . Hasil kajian juga mendapati
bahawa terdapat perbezaan yang signifikan terhadap tahap kematangan kerjaya,
tahap sikap dan tahap kecekapan dalam kematangan kerjaya dalam kalangan pelajar
di empat buah sekolah mengikut perbezaan aliran sekolah dan demografi sekolah.
Implikasi kajian adalah faktor seperti jantina, jenis aliran sekolah dan
demografi sekolah memainkan peranan dalam menentukan tahap kematangan kerjaya
pelajar sekolah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan